Hungarian Dances – with Michiel Weidner, cimbalom

HUNGARIAN DANCES  met Michiel Weidner, cimbalom

De saxofoon en het cimbalom – beide instrumenten hebben een glorieuze rol in de klassieke muziek waar niet iedereen weet van heeft. De saxofoon heeft een groot en veelzijdig repertoire ontwikkeld en het cimbalom een kleiner, maar zeer exclusief repertoire van vooral Hongaarse componisten.

De eerste die beide instrumenten gebruikte in één stuk was Zoltán Kodály met zijn opera Hary Janos. Helaas was hij ook meteen de laatste die dat deed. Het wordt tijd de draad op te pakken en die historische vergissing goed te maken!

Dat doet het Aurelia Saxofoon Kwartet samen met de Nederlandse cimbalom-specialist Michiel Weidner. ‘Bocei’, Te Vagy’, ‘Bulchenska’: dat zijn de titels van de rauwe, onversneden volksmelodieën uit Hongarije, Bulgarije en Transsylvanië, die in diverse bezettingen de rode draad vormen van dit programma.

Door deze gebieden reisde de beroemde Hongaarse componist Béla Bartók om de volksmuziek uit die landen te bestuderen en zo inspiratie op te doen voor zijn eigen muziek. Hij verwerkte die bijvoorbeeld in zijn strijkkwartetten. Aurelia zal in dit programma Bartók’s 2e strijkkwartet ten gehore brengen (in een bewerking van Michal Gasztych).

De belangrijkste elementen uit dit magistrale werk dienen als uitgangspunt voor de twee half-Hongaarse componisten Peter Vigh en Matthias Kadar voor nieuwe composities voor saxofoonkwartet en cimbalom: zij transformeren als het ware Bartók in hun eigen, mede door hun Hongaarse identiteit bepaalde muziek.